Translate

woensdag 12 december 2012

Handwerk


Een van mijn hobbies is borduren. Ik heb een paar keer grote werken gemaakt, maar dat is niet altijd praktisch. Het is een beetje zonde om zomaar te laten liggen. Cadeau geven is ook lastig, want het is niet ieders smaak. Maar het is toch zo rustgevend om te doen.


Een tijdje geleden had ik een lapje aïda over en daar heb ik toen een serie kleine borduurwerkjes op gemaakt, uit verschillende borduurpatroonboeken, die ik nog heb. Maar toen had ik een hele hoop kleine borduurwerkjes en wat moet ik daar dan mee? Weggooien is zonde.
Dus ik heb een middag doorgebracht met ze uitknippen en in kaartjes plakken. Die kaartjes ook weer zelf gemaakt van gekleurd papier van de Hema. Een hoop geknutsel later had ik toen een serie mooie kaartjes. En die gaan binnenkort op de post in plaats van gewone (kerst)kaarten. Zo is mijn werk dan toch niet voor niets geweest.

In mijn recente hang naar handwerk kwam ik laatst ook een mooie site tegen die ik jullie niet wil onthouden. Het is een site die oude en antieke handwerkboeken verzameld, inscant en beschikbaar stelt aan het publiek. Van deze boeken is het copyright verstreken en zij vallen dus in het publieke domein. Met het inscannen en via internet beschikbaar stellen, komen deze mooie patronen dan ook weer ten goede aan de hobbyisten die er hun voordeel mee kunnen doen. Het gaat om de website van Antique Pattern Library en hun catalogus.

De patronen voor mijn kaartjes komen uit de boeken van Barbara Hammet en die vallen nu nog niet in het publieke domein, dus die zullen gewoon gekocht moeten worden.
Cross Stitch Art Nouveau
Elizabethan Cross Stitch
Celtic Art in Cross Stitch
The Art of William Morris in Cross Stitch


Geen opmerkingen:

Een reactie posten