Translate

zondag 26 augustus 2012

Meer lekkere hapjes

De laatste tijd experimenteer ik wat meer met eten en koken, geïnspireerd door de lekkere dingen van eetverleden. Daar aten we ook erg lekker brood, gemaakt met zuurdesem in plaats van gist. En laat ik nou net laatst wat zuurdesemdeeg op de kop getikt hebben...
Heel egoïstisch heb ik laatst mijn hermannetjes niet gedeeld met vrienden, maar gewoon in de vriezer gestopt. Een heb ik eruit gehaald en laten ontdooien. Later heb ik daar volkorenmeel en melk bijgedaan (maar geen suiker) en een paar dagen laten rijzen. Toen nog weer wat meer volkorenmeel, gedroogde cranberries en hazelnoten. Dat opgebakken en gegeten bij...avondeten dat ik me niet meer zo voor de geest kan halen. Maar het was erg lekker brood, zwaar en minder luchtig dan gistbrood. Maar ook erg smakelijk (een beetje zurig) en lekker bij hartig eten.


  • Dag1: 1 deel Herman laten ontdooien
  • Dag 2: 200 gr volkorenmeel en 100 ml melk toevoegen, goed roeren.
  • Dag 3: Goed roeren (vindt Herman fijn).
  • Dag 4: Goed roeren (vindt Herman fijn).
  • Dag5: Herman verdelen, een klein deel gebruiken voor het volgende brood en bij de rest doe je:
  • Cranberries, gehakte walnoten, beetje zout en flink wat volkorenmeel toevoegen. Roeren tot je een brooddeeg krijgt, dat loslaat van de kom. 
  • ca 40 min in de oven op 180 oC (hangt een beetje af van de bakvorm.
En van dit zuurdesemdeeg heb ik natuurlijk ook weer een deel genomen, dat de vriezer inging en binnenkort weer bovenkomt, om weer een nieuw brood van te maken.


 

2 opmerkingen:

  1. Ga je nou helemaal geen herman meer uitdelen? Ik dacht dat ik een herman-vriendje mocht worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak je geen zorgen, ik heb nog heel veel herman over. De volgende keer dat we elkaar zien, krijg je wat!

    BeantwoordenVerwijderen