Translate

zondag 12 augustus 2012

Ingemaakte nectarines

De zomer is nu echt lekker losgebarsten en het fruit in de winkels wordt weer goedkoper. Na het succes dat ik vorig jaar had met de ingemaakte peren en ingemaakte uitjes, wilde ik dit jaar dan ook eens zomerfruit inmaken. Perzikken en nectarines lenen zich daar goed voor, dus ik heb een kans gewaagd. Hierbij baseerde ik me uiteraard op een recept van Delia Smith.

Bij de groenteman in Malden wachtte ik tot de nectarines in prijs zouden dalen. Ik heb toen even flink ingeslagen en een paar dagen gewacht totdat de nectarines echt goed rijp zouden zijn (maar zonder zachte plekjes, dus vandaar dat ik er meer kocht dan echt nodig). Toen volgens recept gekookt in witte wijnazijn. Helaas bleken we niet genoeg azijn in huis te hebben, dus ik heb aangevuld met restjes appel ciderazijn, die ik nog overhad van het inmaken van de uitjes.
Om de schilletjes makkelijk van de nectarines te halen, moest ik ze eerst even koken. Gek genoeg verkleuren de nectarines dan helemaal naar de kleur van hun schil, dus ze kregen allemaal rode blosjes.
Daarna alles in een grote weckpot gedaan, opgevuld met de azijn en nu moet het allemaal nog een week of zes trekken.

Ik kijk er naar uit om dit te kunnen eten met een lekkere vette karbonade of een worstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten