Translate

woensdag 23 mei 2012

De tuin

Vorig jaar zijn sander en ik (en een tuinman) druk bezig geweest om de wildernis achter ons huis om te toveren in een echte tuin. Daarin zijn we heel aardig geslaagd, vonden we vorig jaar al. Maar dit jaar kunnen we er veel meer van genieten. Planten en bloemen die vorig jaar redelijk sprietig eruit zagen, zijn nu groot en maken gebruik van alle mest die ik vorig najaar in de grond heb gewerkt.

De korenbloem, was vorig jaar een wat armetierig plantje, met maar een paar bloemen, maar nu staat het lekker vol met mooie paarse bloemen, die veel bijen aantrekken.


Hetzelfde geldt voor de bessenstruiken. Vorig jaar waren dat wat stakerige planten, maar nu hangen de twee kruisbesstruiken al lekker vol met bessen. En de rode bessen, zwarte bessen en frambozen zullen ongetwijfeld volgen. Ook heb ik geïnvesteerd in een rabarberplant. Hij leek eerst niet lekker aan te slaan, maar nu loopt het ene na het andere blad uit. Hij is nu nog wat te klein om te oogsten, maar dat zal volgend jaar wel anders zijn.


Ook in de moestuin gaat het goed. De rucola en zuring komt goed op, daar hebben we al meerdere keren van gegeten. Verder ook worteltjes gezaaid, maar dat gaat heel langzaam. En ik hoop dat de tomatenplanten straks goed aanslaan en geen last krijgen van de late blight, zoals vorig jaar.

En ook in de voortuin groeit het allemaal heel hard. Vorig jaar heb ik daar veel planten weggehaald. En allerlei plantjes die daaronder nooit een kans kregen, komen nu extra hard naar boven gegroeid. Dus ook daar loopt het weer vol met lupine, geranium, tradescantia en nog veel meer. Maar ook daar wil ik nog een hoop veranderen. Ik hoop later dit jaar een mooi pad, terrasje en hekje te kunnen aanleggen. En dan daarna de boel nog verder terug te snoeien en opnieuw aan te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten