Translate

donderdag 12 april 2012

Terrine

Ik heb laatst een terrine gekocht. In mijn boek over koken voor de kerst van Delia Smith stond een recept voor een terrine met kazen. Ik vond dat altijd erg lekker klinken, maar ik had nooit de mogelijkheid het ook eens te proberen, aangezien ik geen terrine had. En die dingen zijn ook niet meer heel makkelijk te krijgen, aangezien het een wat ouderwetse manier van koken is. Maar een tijdje geleden liep ik in Den Bosch langs een kookwinkel, waar ze van Le Creuset een serie terrines hadden. Ik heb er een gekocht van 0,8 L in de traditionele rood-oranje kleur van dat merk.

Ik ben niet meteen voor de kazen terrine gegaan, maar eerst even geoefend met gehaktbrood. Een improvisatie op een recept uit de AH. Het was heerlijk, en nauwelijks moeite. De tweede dag was het beter.

200 gram lamsgehakt
walnoot
2 kleine gesnipperde uitjes
1 gesnipperde knoflookteen
1 klein blikje tomatenpuree
2 geroosterde paprikas op olie
Fetakaas
Spinazie
Basilicumblaadjes
1 ei
peper

Smeer de binnenkant van de terrine in met olijfolie
Houd 1 paprika in reepjes gesneden en een paar basilicumblaadjes apart.
Roer de rest door elkaar
Leg op de bodem van de terrine reepjes van 1 paprika met een paar basilicumblaadjes in een artistiekpatroon.
Stort daar dan voorzichtig de rest van het gehaktmengsel op.
Druk aan
Druk steviger aan
Leg het gewichtje op het vlees.
Doe het deksel erop.

30 minuten op 200oC, daarna nog 15 op 180oC.

Haal uit de oven, giet het vet af.
Laat iets afkoelen, stort de terrine op een bord.
Smullen maar! Met wat lekker brood en salade hadden wij genoeg voor twee dagen.

Commentaar voor de volgende keer.
* een extra ei toevoegen
* meer peper toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten