Translate

zondag 18 maart 2012

Stadstuinieren

Het valt me de laatste tijd op dat ik veel artikelen in krant en tijdschrift lees op stads- of daktuinieren. Hierbij worden plekken die normaal niet gezien worden als 'tuin' of 'landbouwgebied' toch gebruikt om te tuinieren. Bijvoorbeeld de platte daken van gebouwen en het openbaar groen binnen gemeentegrenzen.

Hier zitten voordelen aan. Het bedekken van daken met groen werkt isolerend en zorgt ervoor dat niet alle hemelwater in het riool terecht komt. Bovendien wordt er meer voedsel dichtbij de burger gekweekt, wat weer beter is voor het milieu en de verhoudingen in de wereld (we hoeven geen eten meer de halve wereld over te laten vliegen). Daarnaast heeft het ook te maken met de crisis. Veel gemeenten specule(e)r(d)en met grond en door de instorting van de economie, heeft niemand meer geld om gebouwen te bouwen. Er moet toch iets met grond gebeuren, een tijdelijke moestuin is dan een optie.

In Trouw
Nog een keer in Trouw
In Binnenlands Bestuur
Productschap Tuinbouw

Er is zelfs al een website die mensen aanmoedigt om gebruik te maken van de mogelijkheden in hun stad.

Pluk de Stad

In Detroit, een stad in de VS die als gevolg van wegtrekkende industrie al jarenlang krimpt, bestaat dit fenomeen al langer. Arme mensen die de middelen niet hebben om weg te trekken annexeren leegstaande percelen en beginnen aan kleinschalige akker- en tuinbouw om in hun levensbehoefte te voorzien. Dit proces is zelfs al zover ontwikkeld dat grote investeerders nu grotere delen van Detroit willen veranderen in een grote akker.

In Detroit

Daktuinieren is voor mij niet haalbaar met mijn schuine dak en gelukkig heb ik een eigen tuin. Maar af en toe wens ik toch wel dat ik wat meer tuin had, misschien toch maar eens verdiepen in de Maldense Volkstuintjes.

De Heikant

En ergens blijft natuurlijk altijd mijn activistisch hart kloppen. Soms is het gewoon niet genoeg om netjes binnen de lijntjes te kleuren en wil je gewoon meer van je openbaar groen en grond. Je wil ineens meer dan alleen die eeuwige Druifstruik met zijn blauwe besjes. Dan stap je over naar Guerilla Gardening. Met je vrienden (of alleen) een stukje verwaarloosde openbare ruimte opknappen.
Hoewel ik niets te klagen heb over de hoeveelheid openbaar groen en het onderhoud ervan in Malden, is het bij vlagen wel erg saai allemaal. Alleen maar planten die sterk groeien, goed tegen snoei kunnen en mooi in hegjes te knippen zijn (zoals die eeuwige Druifstruik).

Misschien moet ik binnenkort ook eens eigen groene granaten maken van zonnebloem, klaproos, aardbei, en wie weet wat nog meer.

Guerilla Gardening
In Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten