Translate

zondag 11 maart 2012

Blote nonnen

Ik schrijf hier nog wel eens over de films die ik heb gezien. Gisteravond was het weer zover. Vriend +D had voor het huwelijk van twee vrienden van ons een aantal DVD's cadeau gegeven. Hij had ook de film Nude Nuns with Big Guns cadeau willen geven, maar vriendin +E. stak daar een stokje voor. Er zijn dingen waar je een jong-getrouwd stel niet mee moet confronteren. Sander en ik waren niet zo teerhartig en wilden deze film graag zien. Dus na wat afstemming was het gisteravond zover. D. nam de film mee, vriendin +R kwam ook kijken met haar zus. De kids naar bed gejaagd en om 20:30 kon de tv aan.
De titel zegt eigenlijk alles. 
Nude Nuns with Big Guns (2010) is gemaakt door Joseph Guzman, die zijn niche gevonden heeft met exploitation-films. Belangrijke rollen zijn weggelegd voor Asun Ortega, David Castro (The Lincoln Laywer), Aycil Yeltan en Xango Henry.


Spoilers ahoi

Het plot was vrij eenvoudig. Jonge vrouw treedt toe tot het klooster en bemerkt dat zij als Zuster Sarah (Ortega) wordt gedwongen om drugs te verwerken onder leiding van de kerk. Wanneer een drugsdeal misgaat, wordt zij ter compensatie meegegeven aan een motorbende onder leiding van Chavo (Castro), die haar aan het werk zetten in een bordeel. Daar wordt zij met behulp van drugs kalm gehouden. Wanneer een ruwe klant (een priester) haar bijna doodslaat, krijgt zij visioenen. Wanneer ze weer wakker is, neemt zij wraak op iedereen die haar kwaad heeft gedaan. Onderweg komt zij ook weer in aanraking met Zuster Angelina (Yeltan), met wie zij in het klooster een lesbische relatie had. Uiteindelijk weet Zuster Sarah samen met Zuster Angelina iedereen te doden die haar ooit heeft dwarsgezeten. Dit alles gepaard met veel explosies en bloot, in de beste tradities van de Nunsploitation.

Er zaten een paar zaken in de film die een vreemde boodschap meegeven.

Er was zowel heteroseksuele seks als lesbische seks te zien. De heteroseksuele seks ging in alle gevallen om verkrachting of om mannen die seks hadden met een prostituee. Deze seks werd vrij uitgebreid in beeld gebracht, de camera bleef scherp gefocused op het stel dat seks had, beiden waren (meestal) zo bloot mogelijk.
De lesbische seks ging in alle gevallen om volwassen vrouwen die vrijwillig seks hadden met elkaar. Deze werd minder vaak in beeld gebracht (slechts 3 keer), de scenes duurden korter, de deelnemers hadden meer kleren aan. En de scenes werden met allerlei artistieke fade-outs en kleurspoelingen zo snel mogelijk afgebroken.
Het was verontrustend om te concluderen dat vrijwillige seks minder aandacht krijgt dan gewelddadige, onvrijwillige seks, alleen maar omdat het om lesbische seks gaat. betekent dit dat Heteroseks beter is om naar te kijken dan lesbische seks? Is gewelddadige seks beter om naar te kijken dan vrijwillige seks? Wat voor een soort publiek denkt de filmmaker dat we zijn, dat we kennelijk gewelddadige heteroseks leuker vinden dan vrijwillige lesbische seks?

Dan was er ook nog de zwarte man Kickstand (Henry) (of Kickstart, we konden het niet echt goed verstaan). Deze werd tenminste twee keer naar voren geschoven om een vrouw te verkrachten. Eerst een non met een eed van stilte om haar aan het praten te krijgen (haar iets op laten schrijven was kennelijk geen optie), daarna aan huisvrouw, gewoon voor de lol. Er waren voldoende andere mannen, met een andere huidskleur en een even gebrekkig geweten, aanwezig om de vrouwen te onderwerpen aan seksueel geweld. Maar het was duidelijk dat het erger was voor de (blanke) vrouwen om verkracht te worden door een zwarte man dan door een blanke man. Eén vrouw lijkt het zelfs niet te overleven.
Er vinden in de film ook verkrachtingsscenes plaats door blanke mannen. In één geval is het slachtoffer nog in staat om op te staan, een pistool te pakken en de dader dood te schieten. In het andere geval was het slachtoffer onder invloed van drugs en ook vreselijk afgetuigd, maar zelfs die was nog in staat om door de gang te kruipen, op zoek naar hulp.
Dus...zijn zwarte mannen beter in seksueel geweld? Zijn zwarte mannen inherent seksueel actiever, zodat ze betrouwbaar als wapen ingezet kunnen worden om vrouwen te verkrachten? Hebben zwarte mannen een gebrekkiger geweten, zodat ze geen probleem hebben met het op commando verkrachten van vrouwen? Zijn zwarte mannen inherent gewelddadiger dan blanke mannen, zodat vrouwen na afloop sterven of doorslaan?
Zorgwekkend in elk geval.

En tot slot iets dat mij (en onze gasten) opviel en buitengewoon verontrustte. Er zaten veel vrouwen in de film, deze zijn bijna allemaal met ontbloot bovenlijf te zien geweest. De vrouwen met een rol met gesproken tekst hadden relatief normale borsten, zonder (overduidelijke) borstvergroting. De vrouwen die geen gesproken tekst hadden, hadden overduidelijke borstvergrotingen gehad, die om de een of andere reden ook allemaal ongelijk waren! Een borst groter dan de andere, tepels die niet op de zelfde (idoot hoge) hoogte zaten, tepels die ieder een andere kant op wezen. Het was vreemd en beangstigend, er worden dus echt heel veel slechte borstvergrotingen gedaan.
Veel van deze vrouwen werkten als paaldanseres/ lapdancer/ prostituee in het bordeel Titty-Flicker. Na verloop van tijd viel het me op dat het met krijt getekende uithangbord van de Titty-Flicker ook een vrouw had met ongelijke borsten. Was de Titty-Flicker uiteindelijk een soort niche-bordeel, waarin alleen vrouwen werken met ongelijke borsten, om te cateren aan een zeer gespecialiseerde fetish? Zijn er mannen die hun kicks krijgen uit een vrouw met ongelijke borsten? Zijn er zoveel van dat soort mannen dat het winstgevend wordt om een bordeel te starten, speciaal voor hen? Kennelijk wel.

Na afloop van deze film wil ik wel twee andere films zien: The Celluloid Closet en This Film is Not Yet Rated, waarin dieper wordt ingegaan op de houding van hollywood ten aanzien van (homo)seksualiteit en hoe dat beoordeeld wordt. Maar deze film kan ik alleen aanraden aan mensen zonder goede smaak. Iemand anders geeft een veel uitgebreidere beoordeling, trouwens.

3 opmerkingen:

  1. En dit heb ik moeten missen? Hier moet ik het toch eens met E. over hebben. Dit lijkt mij een hoogstandje van de filmindustrie. Of misschien moeten we weer eens langs komen om deze maatschappijkritische aanklacht tegen plastische chirurgie te aanschouwen c.q. te debatteren over de rol van de kerk als misdaadsyndicaat in de 21ste eeuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zwarte meneer heette Kickstand. Was makkelijk te zien, want iemand (zijn moeder, vrouw?) had zijn naam op een labeltje op zijn overall genaaid. Een kickstand is een motor- of fietsstandaard. http://en.wikipedia.org/wiki/Kickstand

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you for the link! Sorry I couldn't translate this comment! :-)

    BeantwoordenVerwijderen