Translate

donderdag 16 oktober 2008

Vakantie - Aflevering 2 - Agricola

Het laatste wat we tijdens onze vakantie hebben gedaan, is een exemplaar van het nieuwe spel Agricola kopen. Sander en ik zijn dol op het spelen van bordspelletjes. Een tijdje geleden werd ik door een vriend gewezen op het spel Agricola, wat hij dacht dat ik wel leuk zou vinden.


Het was toen nog alleen in het Duits te krijgen, en ik heb een keer of twee de Duitse versie gespeeld. Dat was erg leuk, maar het Duits gaf me behoorlijk wat problemen. Maar sinds deze zomer is er ook een Nederlandse versie van het spel.
Agricola is een spel waarbij je een boerenfamilie bent. Je hebt een aantal gezinsleden en een huisje en een stukje grond. Het is de bedoeling dat je grond weet te ontwikkelen tot een bloeiend boerenbedrijf. Je kunt meer gezinsleden krijgen, je kunt je huis uitbreiden, je kunt akkers aanleggen, weiden aanleggen, stallen bouwen of een carriere naast je boerenbedrijf beginnen. Hoe groter en diverser je boerenbedrijf is op het einde, hoe meer punten je krijgt.
Een belangrijk en soms moeilijk onderdeel van je bedrijfsvoering is al je gezinsleden te eten geven. Wanneer je dat niet lukt, moeten ze uit bedelen. En die schaamte is zo groot, dat dat je score zal beïnvloeden. Gek genoeg sterven de gezinsleden nooit van de honger.
Een ander belangrijk onderdeel is het kopen van gereedschappen en instrumenten om je boerenbedrijf efficienter te maken. Je kan een ronde lang krom liggen, botje bij botje leggen en dan een riek of een aardappelpoter komen.
Net als Serenissima is het een leuk en aanschouwelijk spel, waarin meteen duidelijk wordt wat je doet en welke gevolgen dat kan hebben.
Sander en ik hebben het met veel plezier gespeeld en ik hoop dat ik het nog vaak met vrienden kan spelen.
Agricola
Wat anderen vinden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten