Translate

vrijdag 11 januari 2008

Dronken kerstcake

In mijn vorige post had ik het over een kerstcake die ik zelf had gebakken en gedeeld met vrienden toen die langs waren voor wat kerstspelletjes. Ik kon rekenen op veel complimentjes en zelf vond ik hem ook goed gelukt en niet al te veel werk. Hier volgt het recept.

Bigareaux of geglaceerde kersen

Begin 3 weken of meer voor je de taart op wil eten. De smaak trekt dan alleen maar beter in de taart.
Benodigdheden
  • 225 gr boter
  • 250gr blanke rozijnen
  • 225 gr krenten
  • 125 gr rozijnen zonder pit
  • 225 gr bloem
  • de geraspte schil van een sinasappel en een citroen
  • 1/2 theel. bicarbonaat van soda (dat gebruik ik ook in mijn Havermoutkoekjesrecept)
  • 1/2 theel. zout
  • 225 gr bruine suiker
  • 150 gr gepelde gemalen amandelen
  • 4 eieren
  • 2 borrelglazen sherry, rum of cognac
  • als je wilt kun je meer stukjes fruit toevoegen, zoals sukade, geglaceerde kersen of iets anders.
Bereiding
  • Vet een taartvorm in, ik gebruik er een van 23 cm, die is groot genoeg.
  • Meng de geraspte sinasappelschil en citroenschil met de rozijnen, krenten en ander fruit.
  • Strooi er 55 gr bloem overheen en meng alles goed.
  • Zeef de bloem met de bicarbonaat van soda en het zout.
  • Meng de boter met de bruine suiker tot een romige, donzige massa ontstaat.
  • Meng de gemalen amandelen door het botermengsel.
  • Klop 1 voor 1 de eieren door het botermengsel.
  • Voeg de bloem beetje bij beetje bij het botermengsel.
  • Klop het fruitmengsel door het beslag.
  • Voeg de 2 glazen drank toe.
  • Doe het beslag in de taartvorm, houdt 1 cm vrij onder de rand.
  • Bak de cake gedurende 1 uur en 45 minuten op 165 0C. Een breinaald of satestokje moet droog uit de taart komen, anders langer bakken.
  • Laat de taart minstens 30 minuten afkoelen.
  • Haal de taart uit de vorm.
  • Pak de taart in aluminiumfolie en leg weg in een kast of zo.
  • 1 keer per week de taart keren en een borrelglas drank over de taart uitgieten, ik gebruik rum.
Eet smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten